Unik - Desa Lego Berwarna Warni Di Korea

Posted by Sosej Roll Blog


Jika di Itali ada Cinque Terre yang terkenal dengan kampung warna-warninya, Korea juga kurangnya. Negeri Ginseng ini juga punya kampung warna-warni yang dikenali dengan 'Santorini-nya Korea' atau 'Desa Lego'. Di manakah tempat ini?

Kampung warna-warni di Korea yang dikenali dengan nama Desa Gamcheon ini terletak di Busan. Selain dikenali dengan keunikannya, kampung ini juga merupakan tempat bagi siapa yang menyukai seni dan sejarah.

Di tahun 1950-an, Desa Gamcheon adalah sebuah bandar setinggan yang dipenuhi para pelarian Perang Korea. Namun wilayah ini juga dihuni oleh komuniti keagamaan Taegeukdo yang berada selama pergolakan politik di Korea pada tahun 1900-an.

Tata letak Desa Gamcheon yang bertingkat-tingkat ini telah dirancang oleh komuniti Taegeukdo. Tujuannya adalah agar tidak ada rumah yang menghalang rumah di belakangnya. Perkara ini sesuai dengan ajaran Taekgeudo, iaitu tidak menghalang kesejahteraan orang lain.

Ketika para penduduk lebih memilih warna-warna pastel untuk dinding rumahnya, para seniman menambah sentuhan yang lebih berwarna dan menjadi menarik untuk dikunjungi.

Sayangnya, ramai pelancong yang datang ke Desa Gamcheon tidak disambut baik oleh penduduk kampung ini. Ramai yang memutuskan pindah kerana merasa terganggu. Namun rumah-rumah itu tidak mereka jual, melainkan dibiarkan begitu saja.





Related Post



Post a Comment