MASALAH BAU BADAN – LAKUKAN 9 PERKARA INI!

Posted by Sosej Roll Blog



Berpeluh adalah sihat, ia menyejukkan badan anda. Tetapi jika anda pernah berpeluh melalui senaman, cuaca panas atau keadaan tertekan, sekaligus menyebabkan bau badan. Peluh sendiri boleh dikatakan tidak berbau, tetapi apabila ia bercampur dengan bakteria yang hidup pada kulit anda, hasilnya adalah bau badan.

Anda mungkin rasakan ketiak anda yang mengeluarkan bau tetapi kawasan-kawasan lain juga menghasilkan bau seperti kaki anda, peha dan bahagian sulit. Jadi, apa yang perlu anda lakukan bagi mengatasi masalah bau badan, hanya sembur minyak wangi sahaja tidak memadai jika bau badan masih ada lagi, takut nanti bau tengik jadinya. Cuba lakukan 8 perkara ini!

1. Mandi sekurang-kurangnya sekali sehari – Lebih kerap jika anda berpeluh banyak.

2. Gunakan sabun anti-bakteria - Ini akan membantu menjaga bakteria yang akan mengawal bau.

3. Kering sendiri dengan teliti - Beri perhatian khusus kepada kulit antara jari kaki dan kawasan-kawasan di mana anda berpeluh banyak. Apabila kulit kering, ia lebih sukar untuk bakteria membiak.

4. Mencukur ketiak anda secara berkala – Ini akan membantu menghalang bakteria daripada membina di atas sana.

5. Gunakan deodoran atau antiperspirant - Deodoran adalah berasaskan alkohol dan menutup bau yang disebabkan oleh bakteria. Antiperspirants mengandungi bahan kimia berasaskan aluminium yang boleh mengurangkan peluh.

6. Pakai pakaian yang dibuat dengan gentian asli – Seperti kapas, bulu, sutera, pastikan kulit anda bernafas. Cuba pakai pakaian daripada kain yang berkualiti.

7. Kerap basuh pakaian setiap kali menggunakannya – Terutamanya pakaian senaman anda ataupun ketika cuaca panas, anda cenderung untuk berpeluh, jadi tukar pakaian lebih kerap.

8. Peka dengan kasut dan stokin - Untuk menjaga kaki anda supaya kering, pakai sarung kaki yang diperbuat daripada kelembapan menyerap bahan-bahan seperti kapas dan bulu dan menukar dengan kerap. Untuk membolehkan kaki anda untuk bernafas, pilih kasut yang diperbuat daripada kulit. Jika kaki anda sentiasa berpeluh, cuba tukar kasut dan stokin anda.


9. Perhatikan apa yang anda makan - Kadang-kadang makan makanan pedas atau berlemak boleh menyebabkan bau badan. 

Related Post



Post a Comment